Badania naukowe wskazują, że przyszłość zarządzania mocniej będzie opierać się na inteligencji emocjonalnej, niż na umiejętnościach merytorycznych.
To oznacza, że menedżerowie więcej energii, czasu i uwagi powinni poświęcić ludzkim aspektom zarządzania, niż realizacji zadań operacyjnych.
Wbrew pozorom przyniesie to znacznie lepszy wynik! Nie tylko podniesienie zaangażowanie pracowników, ale również pozwoli na wykorzystanie ich naturalnego potencjału, na szybsze, bardziej elastyczne działanie, wpłynie efektywnie na jakość spotkań i zoptymalizuje procesy.
Dane dotyczące aktualnej rzeczywistości pokazują, jak wielką mamy przestrzeń do zagospodarowania i jak ważna jest, z punktu widzenia zdrowia, czy społeczeństwa, stopniowa zmiana w kierunku zarządzania.
Trochę danych:
- 62% Polaków doświadczyło wypalenia zawodowego (Stada Group Health Raport, 2018)
- Trzech na czterech dyrektorów twierdzi, że jest nadmiernie przeciążonych obowiązkami a blisko połowa czuje lęk i znużenie przed każdym nowym tygodniem pracy (Uniwersytet Łódzki, 2008)
- 85% pracowników nie jest zaangażowanych lub nie czuje się aktywnie związanych ze swoja pracą (Instytut Gallupa, 2017)
- Depresja została zdiagnozowana u 4% Polaków, a wg szacunków dotyka 10% społeczeństwa, z czego 80% w przedziale wiekowym 30-59 lat (Uniwersytet Łazarza, ZUS, 2014)
- Co trzeci pracownik (30,1%) nie panuje nad liczbą zadań, jakie ma do wykonania w pracy, a 1/4 nie pamięta, co robiła poprzedniego dnia w pracy (hrbusinesspartner.pl, 2019)
- 86% respondentów uważa, że zmiana systemu kształcenia pracowników jest ważna lub bardzo ważna dla firmy, a jednocześnie tylko 10% uważa, że ich firma jest choćby częściowo na to przygotowana (Deloitte, 2019)
- Najważniejszym wyzwaniem, z jakim zmagają się dziś firmy jest współpraca na poziomie zarządu. W Polsce uważa tak 88% ankietowanych menedżerów HR, a na świecie 85%. Odejście od silosowego postrzegania organizacji na rzecz promowania pracy zespołowej, oraz związana z tym elastyczność współczesnych przywódców, a przede wszystkim umiejętność przewodzenia zespołom, stają się najważniejszymi wyzwaniami związanymi z tym trendem (hrpolska.pl, 2018)
Z drugiej strony mamy jeden z najwyższych w Europie wskaźników dystansu władzy (PDI), co powoduje, że ciężko nam, przywiązanym do hierarchii, przywilejów i tezy, że „szef ma zawsze rację”, zmienić się tylko dlatego, że trendy zarządzania mówią o skupieniu na potencjale pracownika.. To jednak się zmienia razem z pokoleniami. Obecnie to one zaczynają przejmować rynek pracy – możemy jeszcze tupać nogą, unikać zatrudnienia młodych/kreatywnych, ale nie zmienia to faktu, że przyszłość jest w ich rękach.
DLA KOGO?Dla wszystkich grup menedżerów
- Dla tych, mających tradycyjne podejście, którzy chcą lepiej zrozumieć, jak zmienia się zarządzanie oraz jak można się zaadoptować, nie działając sztucznie i wbrew sobie.
- Dla tych, którzy się uczą bycia menedżerami. Czerpią wiedzę, obserwując wzorce, uczestnicząc w szkoleniach. Dla pragnących wypracować swój własny model, zgodny z osobowością, jednocześnie oparty na rzetelnej wiedzy.
- Dla tych, którzy mają kontakt z młodszym pokoleniem pracowników i nie do końca rozumieją ich podejście.
- Dla tych, którzy mają kontakt ze starszym pokoleniem menedżerów i również nie do końca rozumieją ich podejście.
Każda zmiana – planowana lub niespodziewana – powoduje, że pracownicy są pozbawiani rutyny działania, często muszą wyjść poza swoją strefę komfortu. To, jak podejdą do nowej rzeczywistości zależy nie tyle od powodu czy rodzaju zmiany, lecz od tego, na ile odnajdą swoją własną drogę w nowej sytuacji. Typowe zarządzanie zmianą skupia się na przeprowadzeniu pracowników przez ten trudny okres. My idziemy krok dalej – wskazujemy i szkolimy, jak sprawić, żeby pracownicy współtworzyli nową rzeczywistość.
NA CZYM POLEGAJĄ SZKOLENIASzkolenie opiera się na trzech źródłach rzetelnej wiedzy (przygotowuję się do doktoratu z tego zakresu):
- Badaniach na temat pożądanych cech skutecznego menedżera.
- Wiedzy na temat zarządzania w Polsce i barier wynikających z polskich, tradycyjnych korzeni.
- Różnic międzypokoleniowych w zakresie oczekiwań i podejścia do pracy.
Wiedza ta przełożona jest na praktyczny program, ukierunkowany na zrozumienie, otwarcie się na “nowe” oraz wypracowanie własnego stylu zarządzania. Program, w zależności od potrzeb, bazuje na wszystkich lub wybranych elementach. Czas szkolenia, forma (zdalnie/stacjonarnie) jest ustalany indywidualnie na podstawie wywiadu z decydentem/HR. Zgodnie z regułą dotyczącą większości moich szkoleń – “Szkolenia inne niż wszystkie ” – i tutaj także dobieram ćwiczenia oparte na nietypowych metodach – np. uczę pracy z emocjami na bazie przykładów z pracy z psami.
EFEKTY SZKOLENIA
Świadomie, jako menedżer, sam zdecydujesz jakie elementy nowoczesnego zarządzania są dla Ciebie właściwe i nauczysz się, jak je wprowadzać krok po kroku. Będziesz miał wiedzę, jak poradzić sobie z różnorodnością i lepiej zrozumiesz, dlaczego walka o jeden jedynie słuszny, według Ciebie, kierunek myślenia i działania nie mają już racji bytu. Pojęcie tego pozwoli Ci przede wszystkim ograniczyć stres. A nietuzinkowe przykłady pozwolą Ci nie tylko zrozumieć kierunki, ale poczuć w sobie chęć zmiany.
TRENERAneta Waszkiewicz
Więcej o mnie i moim doświadczeniu zawodowym znajdziesz tutaj